Založit webové stránky nebo eShop

Něco o Hundrtech

Škoda 120S    

Vždy, když Škoda  postavila vůz s  objem motoru k úrovni vypsané třídy, FIA hranici objemu zvýšila. V roce 1972 homologovala  továrna nový vůz, který se  svým objemem 1150 ccm  umožňoval tak převrtání a zařazení do třídy 1300 ccm.
Dostal název Škoda 120 S, a i když nebyl dodáván tak  odladěný jako Š 110 L Rallye, byl v základu velmi dobrý  pro další práce úpravců. Vycházel ze seriové řady Š 110 L a LS. 
Důležité bylo zvýšení zdvihu motoru ze 68 na 72 mm, což při vrtání 72 mm dalo objem 1172 ccm. Karburátor  se používal  Jikov 32 DDSR a původní převody. Vůz byl homologován bez nárazníků a hrdlo větší, 58 litrové nádrže, bylo vyvedeno do přední kapoty. Stěrače byly doplněny ostřikovači.  Další významnou změnou bylo přemístění chladiče do přední masky.  Tím se sice zavazadlový prostor výrazně zmenšil, ale stoupnul  výkon, díky odstranění od motoru poháněného ventilátoru.  Přístrojová byla doplněna známou " kapličku" s otáčkoměrem do 8000 ot., tlakoměrem a teploměrem oleje. Podvozkové komponenty zůstaly beze změn, takže brzdy byly považovány za hlavní slabinu vozu. Elektronové disky kol 5,5 x 13" byly osazeny pneu Barum 165 SR 13 OR 6. Rozměry vozu: 3970 x 1620 x 1380 mm, rozvor 2400 mm, rozchod vpředu / vzadu 1280 / 1250 mm. Maximální rychlost 150 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 16,4 s.
Pro soutěže se ladil vůz do verze 120 S Rallye použitím ostřejší vačky, větších sacích ventilů, dva dvojité karburátory Weber 40 DCOE 2, plnoprůtokový filtr oleje Pulorator a chladič oleje, sportovní tlumič výfuku a převzatá převodovka ze 110 L Rallye udělala z auta slušného dravečka. Vůz měl standardní soutěžní vybavení - rám, měřící přístroje a další potřebné věci.
Špičkovou verzi představoval vůz startující v roce 1972 v Brně ve dvouhodinovce Mistrovství Evropy 1. divize. Motor byl převrtán na 75,4 mm a vyladěn na co nejvyšší výkon. Karburátory byly bez čističů vzduchu, motor měl suchou olejovou vanu a podvozek byl řádně přitvrzený, vůz maximálně odlehčený. O nějakém tlumiči výfuku nebyla řeč. Kola 5,5x13 dostala odpovídající pneu Dunlop Racing 4,30/11,50 - 13. Maximální rychlost se udávala 200 km/h. Vůz vynikal spolehlivostí, ale na zcela suverenní postavení Alfy Romeo GTAJ nestačil (to ostatně nikdo). Pokulhával i za Fiaty 128 Coupé a NSU TT. Jen díky odpadnutí všech přeladěných Fiatů a dalších vozů se dostal v závodě Jaroslav Bobek ze 14. místa v prvním kole na 5. místo v cíli.


Automobily řídily nejlepší řidiči té doby: Žid, Brunclík a V. Bobek jun. a proto není divu jejich úspěch v poháru míru a přátelství. Doma museli " esa" soupeřit s NSU TT, Tvrdéhu Alfě a neporazitelnou Alpinou 1600 V. Hubáčka ale mimo alpiny neměli vážnější konkurenci. Za továrnu jezdily Žid, Horsák, Jelíne a Blahna. Škodu 120S používaly i soukromé tými např Barum team. Tyto vozy byly vyráběny v letech 1972-1974 a počet vyrobených vozů nebyl zjištěn 

Dobové články:

       

Osobní automobily Škoda 100 až Škoda 110 R-kupé, Škoda 110 LS a Škoda 120 S se od sebe navzájem liší karosérií, objemem válců a celkovou vybaveností.

Základním provedením těchto automobilů je vůz nesoucí označení

Je to pětisedadlový čtyřdvéřový osobní automobil odvozený od téhož provedení oblíbených, dříve vyráběných automobilů Škoda 1000 MB - standard. Má motor o objemu válců 988 cm3. V přední části automobilu jsou dvě pohodlná sedadla pro řidiče a spolujezdce a vzadu jsou sedadla pro tři osoby. Vstup k předním a zadním sedadlům je z obou stran samostatnými dveřmi. Hlavní zavazadlový prostor je vpředu a je přístupný po odklopení víka. Příruční zavazadlový prostor za zadními sedadly je přístupný po odklopení opěr zadního sedadla. Je možné jej zvětšit při neúplném obsazení automobilu sklopením jednoho nebo dvou zadních sedadel a opěr. (Potom má objem téměř 1 m3). Automobil se větrá spouštěcími okny a překlápěcími okénky v předních dveřích typy vyráběné do července 1971 vyklápěcími okénky zadních dveří. Polohy okének jsou snadno seřiditelné. Čerstvý vzduch je možno přivádět také přes topné těleso při uzavřeném ventilu průtoku vody. Pro modely vozů 1972, tj. od srpna 1971, je vylepšeno větrání úpravou zadních sloupků, jimiž se odvětrává vnitřní prostor vozu pomocí otvorů, zvnějšku krytých ozdobnou mřížkou z plastické hmoty. Automobil se vytápí teplým vzduchem. Čerstvý vzduch se přívádí z pravé strany z nasávací kapsy a větrákem se vhání přes topné těleso do přední části automobilu, kde je rozváděn na nohy řidiče a spolujezdce a na čelní a boční skla. Množství teplého vzduchu přicházejícího na skla nebo podlahu lze seřídit páčkou na pravé straně topného kanálu a otáčkami větráku topení. U modelu 1973 je vytápění zlepšeno. Motorek větráku topení má dvojí otáčky a vzduch je rozveden i do hubic na stranách přístrojové desky, umožňujících ofukování bočních oken. Volant je umístěn na levé straně; na zvláštní objednávku je na straně pravé, a to pro některé země s levostranným silničním provozem. Řadící páka je na středním kanálu mezi předními sedadly, za ní je páka ruční brzdy. Pedál spojky, brzdy a akcelerace jsou v běžném uspořádání. Sdružený kontrolní přístroj je na odnímatelném panelu před řidičem. Sdružuje rychloměr s počítačem kilometrů, teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu paliva a kontrolní světla směrových světel, dálkových světel, nabíjení, mazání, zásoby paliva a brzdového systému. Kontrolní svítilna výstražného světla je umístěna vedle jeho spínače na štítu přístrojové desky. Ovládání elektrických zařízení je soustředěno na přístrojové desce na na krytu hřídele řízení. Na levé straně krytu hřídele řízení je přepínač směrových světel kombinovaný se spínačem akustické houkačky. Na pravé straně je přepínač dálkových a tlumených světel, kombinovaný se spínačem světelné "houkačky". Na štítu přístrojové desky jsou spínače stírače, topení, parkovacího a hlavního světla, výstražného světla s kontrolní svítilnou. Na spodním okraji přístrojové desky je spínač osvětlení přístrojů s reostatem a spínač osvětlení vnitřního prostoru. Uzamknutí zámku řízení a zapojením přepínače směrových světel je umožněno zapojení parkovacích světel na jedné, volitelné straně. Na okraji přístrojové desky před řidičem je tlačítko mechanického ostřikovače čelního okna. Pod přístrojovou deskou je zásuvka pro ruční svítilnu. Nad čelním oknem jsou dvě clony proti slunci a uprostřed zpětné zrcátko. Nádrž paliva je vpředu pod prostorem zásobního kola. Hrdlo palivové nádrže je zapuštěno v pravém předním blatníku. Je kryto vyklápěcím víčkem. Víko předního zavazadlového prostoru je odklápěcí odpředu, uzamykatelné. Odjišťuje se páčkou na levé straně příčné stěny. Je zajištěno pojistkou umístěnou vedle uzávěru, která se po nadzvednutí víka odjišťuje odtlačením. Kapota motoru je odklápěcí odzadu. Odjišťuje se páčkou ve sloupku levých zadních dveří. Obě víka jsou v otevřené poloze zajištěna poloautomatickými podpěrami, od srpna 1970 má víko zavazadlového prostoru podpěru automatickou. Zásobní kolo a zvedák jsou uloženy na podlaze předního zavazadlového prostoru. Překrývá je odklápěcí podlaha. Nářadí je umístěno v prostoru pod levým zadním sedadlem. Plnicí hrdlo pro motorový olej je na víku hlavy, měřítko oleje na levé straně bloku motoru. Vypouštěcí kohout chladící kapaliny je na odváděcím hrdle chladiče na levé straně a na tělese topení pod pravým zadním sedadlem. Akumulátor je umístěn ve skříni na levé straně pod zadním zavazadlovým prostorem.

Namísto dříve vyráběného osobního automobilu Škoda 1000 MB de Luxe se vyrábí automobil s označením

Tento automobil má především vzhledové doplňky karosérie, lepší čalounění a sedadla. Je určen pro náročnější uživatele. Kola mají hliníkové leštěné ozdobné kryty. Sedadla jsou klubovkového provedení, jsou čalouněna látkou, boční části sedadel lehčenou plastickou kůží. Výplně dveří, přední sloupky a zadní odkládací plocha jsou potaženy lehčenou plastickou kůží. Strop je bezpečnostní, nad sedadly prošívaný s polyuretanovou vložkou. Podlahy a čela pod zadními sedadly jsou vyloženy textilními koberci. Kryty předních kol jsou čalouněny lemovanou prošívanou plstěnou izolací. Clona proti slunci u spolujezdce má na zadní straně zrcátko. Na předním čele je kromě nápisu Škoda i označení "de Luxe". Práh dveří je kryt lesklými lištami.

Za dříve vyráběný osobní automobil Škoda 1100 MB de Luxe, tedy s větším objemem válců motoru, se vyrábí vůz s označením

Tento automobil má karosérii předcházejícího provedení - tedy v luxusním vybavení - ale motor o větším objemu válců, a to 1107 cm3, s vyšším výkonem a s dalšími úpravami plynoucími z této úpravy. Je použit odlišný karburátor, spodní víko motoru je odlito z hliníkové slitiny. Chladič má zvýšenou účinnost. Zapalovací svíčky jsou také odlišné - PAL Super 14-8. Karosérie je kromě čalounění střední části sedadel perforovanou lehčenou plastickou kůží a odlišného označení Škoda 110 L zcela shodná s předchozím typem.

Za dříve vyráběné dvoudvéřové automobily Škoda 1000 MBX a především Škoda 1100 MBX, tedy automobily s karosérií hardtop (anebo jak se častěji označuje "tudor") se nově vyrábí v pobočném závodě v Kvasinách od druhého pololetí roku 1970 osobní automobil s označením

Další modifikací odvozenou od základního typu automobilu Škoda 100, 100 L, 110 L je sportovní kupé s označením Škoda 110 R. Tento typ osobního automobilu vhodně doplňuje jednotlivé druhy vyráběných automobilů škoda. Svou podstatnou tvarovou odlišností, rozšířenou výbavou a lepšími výkonovými a jízdními parametry splňuje požadavky náročných zájemců o automobil sportovního charakteru. Posledním sériově vyráběným typem je provedení automobilu s označením Tvarová změna karosérie zasahuje zejména do střešní a zadní části automobilu, do části dveřní i do interiéru vozu. Ve strojních orgánech je na prvním místě nutno uvést úpravu motoru s objemem válců 1107 cm3 na vyšší výkon. Vzhledové úpravy značně zvyšují estetickou úroveň vozidla a spolu s použitým výkonným motorem dávají vozu sportovní Tento osobní automobil má čtyřdveřovou karosérii v provedení "de Luxe", vybavenou ještě dalšími doplňky. Liší charakter a dynamiku. se však především motorem. Do vozu je totiž zabudován motor o objemu válců 1107 cm3 se zvlášť zvýšeným výkonem Automobil Škoda 110 R - kupé je osobní automobil 2 + 2 místný s uzavřenou celokovovou dvoudveřovou samonosnou - tedy motor, jaký se používá pro vozy Škoda 110 R-kupé. Tento osobní automobil je vybaven elektrickým karosérií s pevnou střechou. Má benzínový motor s dvoustupňovým karburátorem. Motor a hnací náprava jsou umístěny ostřikovačem čelního skla, dvoutónovou houkačkou, zpětnými zrcátky na obou předních blatnících. Vůz je vzadu. Tento osobní automobil je určen pro dopravu dvou dospělých osob se zavazadly do váhy užitečného zatížení; standardně navíc vybaven dvěma halogenovými světlomety, zapuštěnými do předního čela. Sedadla tohoto osobního je možno přepravovat další dvě osoby na zadních sedadlech. automobilu mají speciální sklápěcí zařízení opěr, čalounění stejné jako u Š 110 L, jsou montovány radiální Vstup k předním sedadlům je z obou stran samostatnými dveřmi, k zadním sedadlům po odklopení opěradel předních pneumatiky. Detailnější popis zde. sedadel. Přední sedadla pro řidiče a spolujezdce jsou samostatná, posuvná, klubovková s možností sklápění opěr. Čalounění je lehčenou plastickou kůží. Zadní sedadla mají sklopnou a vyjímatelnou opěru umožňující přístup do zadního příručního zavazadlového prostoru. Podlahy vnitřního prostoru jsou pokryty textilním kobercem. Vyrábějí se i automobily pro sportovní účely (soutěže a závody), ty však v běžném prodeji nejsou. Hlavní zavazadlový prostor je vpředu pod víkem, příruční je za zadními sedadly za opěrou zadního sedadla. Tyto automobily mají zvýšený výkon motoru a různé doplňky usnadňující náročnou jízdu při nejrůznějších Pro osoby sedící na předních sedadlech jsou montovány tříbodové bezpečnostní pásy, pro zadní sedadla jsou provedeny sportovních podnicích. Těchto automobilů se vyrábí ročně jen pár desítek. Patří mezi ně např. Škoda 120 S a úchyty, umožňující dodatečnou montáž pásů. Volant sportovního charakteru je umístěn vlevo, u vozů vyvážených do Škoda Rallye (více informací zde). zemí s levostranným silničním provozem vpravo. Řadící páka je na středovém kanálu mezi sedadly. Za ní je páka ruční brzdy. Pedály spojky, brzdy a akcelerace jsou v běžném uspořádání na pedálové podlaze. Samostatné kruhové kontrolní přístroje a přístroje měřící jsou umístěny na přístrojové desce před řidičem. Automobily Škoda detailněji Panel sdružuje otáčkoměr, rychloměr s počítačem kilometrů, ukazatel stavu paliva, teploměr chladící kapaliny, tlakoměr oleje a kontrolní světla směrových a dálkových světel, nabíjení, mazání, zásoby paliva, Automobily Škoda 100 (Škoda 100 L, 110 L, 110 LS) jsou pětimístné osobní automobily s uzavřenou samonosnou brzdového systému a výstražného světla. Celá přístrojová deska je obložena bezpečnostními panely z integrální pěny. karosérií, a to celokovovou, čtyřdveřovou - sedan. Střecha vozu je pevná. Automobil pohání benzínový motor Ostatní části jsou shodné s vozy Š 100 - 110 L. umístěný vzadu. Hnací náprava je rovněž vzadu. Provedení automobilu se liší především vybaveností karosérie a

Pro uspokojení požadavků náročnějších zákazníků se začalo s výrobou nového typu automobilu - Š 110 LS. Z hlediska elektrického příslušenství je vůz navíc vybaven dvěma halogenovými světlomety, elektrickým ostřikovačem a dvoutónovými houkačkami. Dva halogenové světlomety O 135 mm jsou zapuštěny v předním čele karosérie. Jsou opatřeny halogenovými žárovkami typu H 3. Seřizovat světlomety je možné vertikálně i horizontálně, a to zezadu, z prostoru pro zavazadla. Čerpadlo elektrického ostřikovače je vestavěno do nádobky z plastické hmoty. Rovněž součásti odstředivého čerpadla jsou z nekovových materiálů, takže je vyloučena koroze způsobená použitými kapalinami. Motorek ostřikovače se ovládá stlačením spínače stírače v jeho ose. Plnění nádobky je snadné a umožňuje je samostaný plnící otvor s jednoduchým uzávěrem. Ostřikovač je přístupný po zvednutí víka zavazadlového prostoru. Jako náplň je možno použít všech kapalin pro mechanické ostřikovače. V zimním období doporučujeme používat nemrznoucích kapalin. V případě, že vodní náplň v zimním období zamrzne, nesmí se ostřikovač používat, protože by se mohl zničit motorek, který není na takovouto zátěž konstruován. Automobil Škoda 110 LS je vybaven dvoutónovými houkačkami "Fanfár", které jsou umístěny za předním nárazníkem. Ovládání je shodné jako u běžného provedení, tedy pohybem páčky přepínače ukazatelů směru ve směru osy volantu.

Kromě běžných, sériově vyráběných automobilů Škoda se v poslední době vyrábějí také automobily ve sportovní úpravě. V roce 1969 to byly automobily Škoda Rallye A 2. Od roku 1970 nesou označení Škoda Rallye. Jsou odvozeny od sériového vozu Škoda 110 L, tedy s vyšším objemem válců, vyšším výkonem, v provedení karosérie de Luxe. Úpravy automobilů Škoda Rallye se týkají nejen podvozkové části, ale také karosérie, která se výrazně barevně liší od automobilů sériových. Na boku vozu je název Škoda Rallye. Na náraznících jsou přídavné dálkové světlomety a mlhovky. Automobil je vybaven dvoutónovou houkačkou. Vnitřek automobilu je čalouněn tmavě, je vybaven objemnými schránkami na předních dveřích. Volant sportovního provedení, přístrojová deska s nástavbou, tlakoměrem, teploměrem oleje, otáčkoměrem jsou znaky tohoto automobilu. Řazení je upravené - s delší řadící pákou s dřevěnou rukojetí. Spolujezdec má před sebou dva přesné počítače kilometrů a osvětlovací lampičku. Mezi sedadly je nástavba se spínací skříňkou, ovládáním stírače, ostřikovače a reostaty osvětlení přístrojů. Přední sedadla jsou sportovního anatomického provedení s opěrkami hlavy. Přední i zadní náprava mají upravené pružiny zajišťující snížení těžiště vozu a účinné, od série odlišné tlumiče. Motor má hlavu válců se samostatnými kanály pro každý válec a odlišné sací a výfukové potrubí. Karburátor Weber 28/26 DCD a čistič vzduchu jsou též upraveny odlišně od sériového automobilu. Výfukové potrubí je sportovního provedení s tlumičem "Burgess". Vačkový hřídel má časování vhodné pro sportovní provoz. Olejový systém motoru je s plnoprůtočným čističem oleje a chladičem. Spojka má zesílené pružiny, převodovka odlišné odstupňování: I = 3,08, II = 1,94, III - 1,35, IV = 1,08. Pneumatiky: Dunlop 165 x 13". Motor má stupeň komprese 10,4, výkon 70 k při 6000 ot./min. a točivý moment 9,3 kpm při 4500 ot./min. Největší teoretická rychlost automobilu je 134 km/h, prakticky vůz za příznivých povětrnostních podmínek dosahuje rychlosti větší než 165 km/h. Pohotovostní rychlost automobilu Škoda Rallye činí asi 800 kg.

Osobní automobil Škoda 120 S je odvozen od vozu Škoda 110 LS, tedy Super de Luxe. Má odlišný motor o vyšším výkonu a dále jiný chladící systém. Motor má vyšší objem válců a dvojitý karburátor. Objem válců je 1172 cm3 při vrtání/zdvihu 72/72, kompresní stupeň 9,4. Maximální výkon dle SAE 64 k. Karosérie tohoto automobilu určeného pro sportovní účely je upravena vzhledem k umístění chladiče dopředu pro náporové chlazení a s ohledem na odlišný přístup pro plnění palivové nádrže. Uzávěr je umístěn pod předním víkem. Uvnitř vozu je přístrojová deska vybavena přídavnými kontrolními přístroji. Vůz dosahuje běžně rychlosti přes 150 km/h, základní spotřebu paliva má 9,8 l/100 km. Automobil Škoda 120 S má ráfky a kola paprskovitá 5,50 x 13, pneumatiky 165 - SR 13 OR 6. Palivová nádrž je na 57 l paliva - benzínu o oktanovém čísle nejméně 95 (benzín Super).

TOPlist